تعیین خسارت بیمه مهندسی

تعیین خسارت بیمه مهندسی

در مورد تمامی بیمه ها، مسئولیت بیمه گر از زمانی آغاز خواهد شد که خسارتی رخ داده باشد. در این زمان باید کارشناسان از جانب شرکت بیمه گر مسئولیت ارزیابی خسارت و در نتیجه تعیین هزینه جبران را برعهده دارند. در تعیین خسارت بیمه مهندسی نیز همین شرایط صدق می کند. به محض این که بیمه گذار گزارش بروز حادثه را به بیمه گر ارائه می کند، باید کارشناس به محل اعزام شده و محل وقوع سانحه را بررسی کند. در ارزیابی نه تنها باید دقت بلکه صداقت هم وجود داشته باشد تا هیچ کدام از طرفین قرارداد متضرر نشوند.

مراحل دریافت خسارت بیمه مهندسی

۱-   در ابتدا بیمه گذار موظف است بروز حادثه و خسارت ها را به شرکت بیمه اطلاع دهد. توجه داشته باشید که حداکثر زمان مورد پذیرش توسط بیمه گر در قرارداد بیمه ثبت شده است لذا بیمه گذار باید قبل از پایان این زمان اقدام نماید.

۲-   سپس شرکت بیمه باید کارشناسی را به محل حادثه اعزام نماید تا شرایط را بررسی نموده و برآورد خسارت کند.

۳-   در صورتی که پرداخت هزینه خسارت نیاز به رای نهایی دادگاه داشته باشد ابتدا باید این رای به شرکت بیمه ارائه شده و سپس هزینه ها پرداخت شود.

۴-   نهیاتا شرکت بیمه با کسر هزینه فرانشیز بیمه و براساس شرایط مندرج در بیمه نامه خسارت بیمه مهندسی را جبران نماید.

وظایف کارشناس در تعیین خسارت بیمه مهندسی

۱-   ابتدا باید قرارداد بیمه و همچنین کلیه مدارک موجود را بررسی نماید.

۲-   به محل حادثه رفته و تمامی موارد به ویژه خسارت های وارد شده به موارد تحت پوشش بیمه را کنترل کند. در این بازدید باید عکس برداری و فیلم برداری های لازم به عنوان مدارک و ثبت آن ها انجام شود.

۳-   همچنین کارشناس بیمه باید مدارک مربوط به موارد تحت پوشش بیمه قبل از بروز خسارت را بررسی نماید تا از میزان خسارت رخ داده مطلع شود.

۴-   مدارک لازم من جمله گزارش آتش نشانی، پلیس و… که بر روی علت بروز حادثه صحه می گذارد باید از بیمه گذار دریافت شده و بررسی شود.

۵-   کارشناس بیمه باید تعیین نماید که آیا خسارت رخ داده تحت پوشش بیمه نامه بوده است یا خیر.

۶-   پس از بازدید باید گزارشی کامل از محل حادثه و خسارت های وارده را به شرکت بیمه ارائه نماید. در این گزارش باید تمامی موارد من جمله علت حادثه، عوامل دخیل در آن، اقدامات بیمه گذار جهت پیشگیری از توسعه خسارت، میزان ایمنی محل و… لحاظ شود.

 

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

هفده − چهار =