مفاهیم خطر و ریسک در بیمه مهندسی

مفاهیم خطر و ریسک در بیمه مهندسی

گسترش فعالیت های صنعت بیمه در سال های اخیر در کشور باعث شده است که افراد در حرفه های مختلف با خیال آسوده تری بتوانند سرمایه گذاری کرده و به کسب و کار مشغول شوند. بیمه مهندسی از جمله مهمترین بیمه نامه هایی است که می تواند از سرمایه های کلان فعالیت های مهندسی در هر زمینه ای حمایت کند.

بیمه مهندسی تمامی سرمایه بیمه گذار و کارفرمایان از جمله سرمایه های مادی، حمایت از کارگران و کارمندان، حمایت از شخص ثالث و… را حمایت کرده و در صورت بروز خسارت برای هر کدام از عوامل تحت پوشش بیمه نامه، خود را موظف به جبرران خسارت می داند. اما یکی از مهمترین مواردی که در بیمه مهندسی تعیین کننده حق بیمه است، ریسک یا خطر موجود برای عوامل تحت پوشش است.

ریسک در بیمه مهندسی

اگر به انواع بیمه نامه های مهندسی دقت نمایید متوجه تفاوت قیمت میان بیمه نامه ها خواهید شد. حتی ممکن است یک بیمه نامه توسط چند بیمه گذار خریداری شود اما حق بیمه برای هر کدام تفاوت است زیرا میزان ریسک در کار هر کدام خاص همان پروژه است. هر چه ریسک پروژه بیشتر باشد در زمان بروز خسارت بیمه گر باید هزینه بیشتری را پرداخت کند در نتیجه حق بیمه بیشتر خواهد شد. ریسک در بیمه مهندسی چند مفهوم دارد:

۱-   اصلی ترین علت بروز خسارت

گاهی ممکن است حادثه ای کاملا غیر منتظره رخ بدهد که منجر به بروز خسارت گردد. علی رغم این که کارفرما تمامی جوانب ایمنی را رعایت کرده است ولی نتوانسته است مانع از بروز حادثه گردد به همین دلیل خارج از اراده بیمه گذار خواهد بود.

۲-   شرایط خطرزا

اما در برخی از پروژه ها و فعالیت های مهندسی عواملی وجود دارد که به خودی خود خطر ساز نیستند بلکه شرایط را برای بروز خطر فراهم می کنند. برای مثال شما باید ساختمانی را در نزدیکی رودخانه بنا سازید در این صورت خطر طغیان رودخانه می تواند منجر به از بین رفتن سرمایه گردد.

۳-   میزان ریسک در پروژه

در هر بیمه نامه مهندسی آنچه تحت پوشش قرار می گیرد، ریسک عوامل بیمه شده است. در واقع ریسک، مجموعه ای از خطرهایی است که عوامل تحت پوشش بیمه نامه را تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال اگر در بیمه مهندسی خطر ریزش ساختمان تحت پوشش بیمه نامه باشد، هر عاملی که ریزش را تشدید کند به عنوان ریسک شناخته خواهد شد. با توجه به آنچه گفته شد در عقد قرارداد بیمه مهندسی باید ریسک عوامل تحت پوشش تفکیک شده و با موافقت طرفین در بیمه نامه لحاظ گردد.

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

16 − چهار =