بیمه مهندسی و مدیریت ریسک

بیمه مهندسی و مدیریت ریسک

در میان انواع بیمه نامه هایی که در کشور وجود دارد بیمه مهندسی در سال های اخیر با استقبال خوبی از جانب مردم روبرو شده است. خوشبختانه با افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به خدمات و مزیت های این بیمه نامه، اکنون بیمه نامه مهندسی در جایگاه خوبی قرار گرفته است چرا که صاحبان سرمایه می دانند خرید این بیمه در واقع تضمین سرمایه های خودشان در پروژه های در حال تاسیس و راه اندازی است. زمانی که خسارتی در پروژه مهندسی رخ می دهد بیمه گر موظف است این خسارت ها را حمایت کرده و هزینه ها را جبران نماید منوط به این که خسارت های رخ داده در قرارداد بیمه قید شده باشند.

مدیریت ریسک در پروژه های مهندسی

یکی از شرایط بیمه گر در پرداخت هزینه خسارت ها این است که مطمئن شود بیمه گذار در مدیریت ریسک کوتاهی نکرده است. زمان بروز حادثه و اعزام کارشناس به محل، کارشناس باید در گزارش خود ذکر نماید که بیمه گذار تمام موارد ایمنی را رعایت و خسارت رخ داده به دلیل کوتاهی وی نبوده است در غیر این صورت بیمه گر می تواند تعهدات خود را ندید گرفته و جبران خسارت بر عهده خود بیمه گذار خواهد بود. لذا بیمه گذار موظف است به منظور مدیریت ریسک کلیه اقدامات زیر را انجام دهد:

۱-   ریسک های احتمال را شناسایی نماید.

۲-   بررسی کند که تا چه اندازه احتمال بروز ریسک های شناسایی شده وجود داشته و شدت هر کدام چقدر خواهد بود.

۳-   روش های مقابله با ریسک ها بررسی و بهترین راهکار اتخاذ شود. با توجه به این که برخی از ریسک ها بعد از بروز حادثه، رخ داده و یا تشدید می شوند لذا روش های مناسب مقابله با ریسک ها باید برای قبل و بعد از حادثه تعیین شود. نهایتا بیمه گذار باید بین روش های موجود، بهترین را انتخاب کند که هم از نظر هزینه و هم از نظر کارایی نسبت به بقیه برتر باشد. لازم است بدانید که به طور کلی سه روش کنترل ریسک وجود دارد:

۱- حتی المقدرو حذف ریسک

۲- انجام اقداماتی به منظور دور ماندن از خطر

۳- جلوگیری از تکرار ریسک

۴- میزان هزینه های لازم برای مدیریتی ریسک و اعمال روش های مناسب برآورد شده و کلیه تجهیزات و لوازم مورد نیاز تامین گردد.

۵- در برنامه های مدیریت ریسک هر زمان که بیمه گذار حس کند این برنامه کاستی هایی داشته و باید تغییراتی در آن جهت مدیریت بهتر اعمال شود، باید در اسرع وقت برای این منظور اقدام نماید.

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

17 + 11 =