شرایط ابطال و فسخ قرارداد بیمه مهندسی

شرایط ابطال و فسخ قرارداد بیمه مهندسی

 

بیمه مهندسی از جمله بیمه نامه های پرکاربرد در کشور است که خوشبختانه در تمامی شهرهای ایران نمایندگی های مختلف بیمه در زمینه ارائه انواع بیمه نامه مهندسی فعالیت دارند. همین امر باعث شده است تا مشتریان قدرت انتخاب بیشتری داشته و در زمان خرید بیمه مهندسی بتوانند با کمی تحقیق، بهترین را انتخاب نمایند. اما لازم است بدانید که همانند تمامی بیمه ها، امکان فسخ قرارداد بیمه مهندسی در هر زمان از مدت اعتبار بیمه نامه از جانب طرفین قرارداد وجود دارد.

قرارداد بیمه مهندسی به گونه ای تنظیم می شود که طرفین قرارداد (بیمه گر و بیمه گذار) هر دو به منافع خود دست پیدا کنند. حال در صورتی که هر یک از طرفین به تعهدات خود عمل نکرده و یا این که در مرحله ای مدت اعتبار بیمه نامه، برخی از شرایط تغییر کرده و توافقین یکی از طرفین برای اعمال این تغییرات در بیمه نامه وجود نداشته باشد می توان بیمه نامه را فسخ نمود.  با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله به بررسی شرایط فسخ قرارداد بیمه مهندسی خواهیم پرداخت.

 

فسخ قرارداد بیمه مهندسی از جانب بمیه گذار:

۱-   در صورتی که ذینفعی بیمه گذار در موضوع مورد بیمه از بین برود، بیمه گذار می تواند درخواست فسخ قرارداد بیمه را داشته باشد.

۲-   از بین رفتن مراتب تشدید خطر

۳-   عمل نکردن شرکت بیمه گر به تعهدات خود

۴-   ورشکستگی شرکت بیمه گر

فسخ قرارداد بیمه مهندسی از جانب بیمه گر:

۱-   عدم پرداخت حق بیمه و یا تاخیر مکرر در پرداخت اقساط حق بیمه

۲-   کتمان برخی از مطالب مورد نیاز و یا رعایت نکردن صدق گفتار در بیان مطالب

۳-   تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گذار برای پرداخت حق بیمه بیشتر

دو نکته درمورد فسخ قرارداد بیمه مهندسی:

۱-   پس از فسخ قرارداد بیمه باید حق بیمه اضافی به بیمه گذار عودت داده شود. برای این منظور شرکت بیمه گر موظف است که حق بیمه مربوط به مدت اعتبار بیمه نامه را براساس حق بیمه کوتاه مدت با لحاظ مدت سپری شده  محاسبه کرده، سپس در صورت وجود هزینه متعارف بازدید اولیه و کارشناسی، این هزینه از مبلغ کم شده و نهایتا مبلغ باقی مانده به بیمه گذار باز گردانده شود.

۲-   در صوری که درخواست فسخ قرارداد بیمه مهندسی از جانب بیمه گذار باشد، وی موظف است درخواست خود را کتبا به نمایندگی مربطه ارائه نماید تا بررسی های لازم جهت ابطال قرارداد صورت گیرد.

 

 

 

 

 

ابطال و فسخ قرارداد بیمه مهندسی تنها تحت شرایط خاصی امکان پذیر است.

/ بیمه مهندسی / برچسب ها:

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

20 − 14 =