درمورد تاریخچه بیمه مهندسی چه می دانید

تاریخچه بیمه مهندسی

در کشور ما انواع مختلف بیمه نامه در اختیار مردم قرار دارد که هر یک می توانند بسته به نیاز خود، مناسب ترین بیمه نامه را انتخاب کرده و از خدمات آن استفاده نمایند. علی رغم این که بیمه مهندسی چندین دهه است که در دنیا معرفی شده است اما بیشترین کاربرد آن در ایران در سال های اخیر گزارش شده است. با توجه به اطلاع رسانی هایی که در جامعه درمورد لزوم استفاده از بیمه مهندسی به عمل آمده است امروزه به ندرت می توان کسی را یافت که در انجام پروزه های مهندسی خود از خدمات بیمه مهندسی استفاده نکند. اما به نظر شما پیدایش بیمه مهندسی به چه زمانی باز می گردد.

تاریخچه بیمه مهندسی

از زمان ورود دیگ های بخار به عرصه فعالیت های صنعتی، خطرات انفجار و آسیب مالی و جانی شدید این وسیله نیز به زمینه فعالیت های مهندسی افزوده شد. به همین دلیل بود که در سال ۱۸۵۴ افرادی که از این دستگاه ها استفاده می کردند سازمانی تحت عنوان “حمایت از دیگ های بخار” را در شهر منچستر انگلیس تاسیس نموده و از این طریق ایمنی کار را بالا بردند. در این سازمان گروهی از کارشناسان متخصص فعالیت می کردند که هم از دیگ های بخار بازدید کرده و ایمنی ان ها را تایید می نمودند و هم این که مشورت هایی را به صاحبان سرمایه به منظور نحوه استفاده صحیح از دیگ ارائه می دادند. فعالیت این سازمان ادامه داشت تا این که در سال ۱۸۵۸ اولین شرکت بیمه دیگ بخار راه اندازی  شد. این شرکت بیمه در واقع اولین شرکت بیمه مهندسی بود که در دنیا فعالیت خود را آغاز نمود. با گذر زمان فعالیت و تعداد این شرکت ها بیشتر شد تا این که در اوایل قرن بیستم با توسعه ورود ماشین آلات مختلف در کارهای مهندسی، بیمه مهندسی برای حمایت از این خدمات در انگلیس تاسیس شده و بیمه نامه هایی را متناسببا نوع فعالیت مهندسی در اختیار مشتریان قرار داد.

اما این که بیمه مهندسی از چه زمان در ایران وارد شد، باید به اوایل دهه ۴۰ اشاره نمود که در این زمان یک شرکت آلمانی وارد ایران شده و شرکت بیمه مهندسی مونیخ ری را تاسیس نمود. اولین بیمه مهندسی در سال ۱۳۴۲ در ایران اعطا شد و از آن زمان تاکنون تعداد شرکت های بیمه مهندسی در حال افزایش است که تعداد خسارت های تحت پوشش، نوع خدمات، مدت اعتبار و… در میان شرکت ها متفاوت است.

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

پنج × پنج =