ماهیت خطرات بیمه مهندسی

ماهیت خطرات بیمه مهندسی

اولین اقدامی که قبل از شروع به کار در هر پروژه مهندسی باید انجام داد، خرید بیمه مهندسی است. این امر بر عهده صاحبان سرمایه و پیمانکار است و هر گونه کوتاهی در این زمینه می تواند خسارت های سنگینی را به دنبال داشته باشد که بعضا غیر قابل جبران است. برای مثال فوت یکی از کارگران را نمی توان جبران نمود اما می توان با پرداخت دیه به خانواده او، شرایط مالی خوبی را برای آن ها رقم زد.

در زمان خرید بیمه نامه مهندسی طرفین قرارداد باید شرایط را مطالعه کنند و سپس بیمه گذار خطرات مد نظر خود را که عوامل بیمه شده را تهدید می نماید، به بیمه گر ارائه کند. نهایتا تعداد خطرات تحت پوشش بیمه گر با موافقت طرفین تعیین خواهد شد.

نوع خطرات یا ریسک بیمه مهندسی در هر نوع بیمه نامه مهندسی متفاوت بوده و بسته به ماهیت کار و شرایط موجود لحاظ خواهد شد. به طور کلی خطرات بیمه مهندسی را باید از سه منظر مورد بررسی قرار داد:

۱-   کیفیت و نحوه رخ دادن ریسک

سه عامل می تواند منجر به بروز خطرات بیمه مهندسی گردد:

–        گروهی از خطرات توسط بلایای طبیعی همچون سیل، زلزله، طوفان و… رخ می دهند.

–       گاها خود انسان نیز می تواند در بروز خطر نقش داشته باشد که این مسئله به میزان مهارت در حین کار بستگی دارد.

–       اما برخی از خطرات ناشی از نقص فنی در محیط کار رخ می دهند. برای نمونه می توان به اتصالی جریان برق در حیط کار اشاره نمود.

۲-   امکان تغییر خطر

در صورتی که بیمه گذار کارایی عوامل بیمه شده را تغییر دهد، مسلما نوع خطرات تهدید کننده نیز تغییر می کند. در تدوین قرارداد بیمه مهندسی نوع کارایی عوامل بیمه شده به همین دلیل ذکر می شود زیرا خطرات تحت پوشش بیمه گر براساس آنچه در بیمه نامه ذکر شده تعیین می گردد. لذا پیمانکار موظف است به محض تغییر کاربری عوامل بیمه شده، مورد را به بیمه گر اطلاع دهد تا ریسک های جدید را به بیمه نامه اضافه شود.

۳-   امکان تشدید خطر

سه عوامل شامل فعالیت های کارگران و افراد دیگر، عوامل داخلی و عوامل خارجی منجر به تشدید خطرات در محیط کار خواهند شد. ایمنی در حین کار توسط کارکنان در محیط کار، میزان ایمنی در داخل محل کار شامل اطمینان از اتصالات برق و… و همچنین وجود عواملی در خارج از محیط کار همانند اماکن سوخت گیری و… مهمترین فاکتورهای موثر در تشدید خطرات بیمه مهندسی هستند.

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

3 + چهارده =